NRD Начало
Петък, 22 Ноември 2024
Начало Под прожектора Бронзовата глава на Севт Трети и Вълчитрънското съкровище са сред експонатите, с които НАИМ-БАН участва в изложбата в музея „Гети“
5912
Под прожектора

Бронзовата глава на Севт Трети и Вълчитрънското съкровище са сред експонатите, с които НАИМ-БАН участва в изложбата в музея „Гети“

Вълчитрънското съкровище, каменната стела на Дейнес и бронзовата глава на Севт Трети са сред експонатите, с които Националният археологически институт с музей - БАН (НАИМ-БАН) ще участва в изложбата „Древна Тракия и античният свят. Съкровища от България, Румъния и Гърция“ в „Дж. Пол Гети“, Лос Анджелис, САЩ. Това каза директорът на институцията доц

| 18 Октомври 2024, 17:26 ч.
Бронзовата глава на Севт Трети и Вълчитрънското съкровище са сред експонатите, с които НАИМ-БАН участва в изложбата в музея „Гети“
Бронзовата глава на Севт Трети и Вълчитрънското съкровище са сред експонатите, с които НАИМ-БАН участва в изложбата в музея „Гети“
Снимка © БТА

Вълчитрънското съкровище, каменната стела на Дейнес и бронзовата глава на Севт Трети са сред експонатите, с които Националният археологически институт с музей - БАН (НАИМ-БАН) ще участва в изложбата „Древна Тракия и античният свят. Съкровища от България, Румъния и Гърция“ в „Дж. Пол Гети“, Лос Анджелис, САЩ. Това каза директорът на институцията доц. д-р Христо Попов. 

Дигитални колажи, конструирани от авторски фотографии на архитектурни обекти, са част от изложбата „Постройки и пейзажи“.

Експозицията е на Сибила Керелезова и ще бъде представена от 19 септември до 4 октомври в столичната галерия Depoo.

„Постройки и пейзажи“ е серия от дигитални колажи, конструирани от авторски фотографии на архитектурни обекти, в които градът е преустроен в декор на цветен следобеден сън. Елементите на еклектичната градска среда в София се обединяват във физически неосъществими постройки и сцени, които стоят на границата на действителността“, разказват от екипа.

Сибила Керелезова е родена през 1997 в гр. Кърджали. Тя е графичен дизайнер и художник, живее и работи в София. През 2020 г. завършва специалност „Инженерен дизайн“ в Технически университет - София, а през 2022 г. - магистърска степен в НХ

Певецът, пианист, тромпетист и композитор Боби Вълчев подари на хиляди пловдивчани и гости на града джаз концерт в Античния театър, който премина под светлината на общо 17 000 свещи. Публиката наброяваше няколко хиляди души, а Вълчев и музикантите от Биг Бенд - Пловдив изпълниха за тях световноизвестни джаз произведения на Франк Синатра, Майкъл Бубле, Луис Армстронг и много други. 

Концертът беше открит с песента "Cry me a river" и продължи с други познати джаз класики като "Sway" и "Fly me to the moon". Към някои от песните Боби Вълчев добави авторски акцент, като засвири на тромпет заедно с Биг Бенд - Пловдив. Комбинацията от джаз музика и инсталацията от хиляди свещи превърна вечерта във визуален спектакъл.

Според организаторите на събитието идеята за изявата на свещи се ражда в Дубай, като подобни концерти с толкова голям брой свещи са рядкост. Към м

Най-голямото богатство за един диригент е, когато успее да мотивира музикантите да дадат всичко възможно от себе си. Това казва диригентката Донка Митева. В последните над 20 години тя работи в Германия, а от 2011 г. е художествен ръководител и диригент на „Колегиум музикум“ (Берлин), който се състои от над 450 певци и инструменталисти. 

За първи път, откакто е напуснала страната, тя работи с български колеги – на 8 октомври дирижира Националния филхармоничен хор в зала „България“. Програмата включва творби от Хулио Домингес, Ула Йейло, Джон Огъст Паминтуан, Арво Пярт, Джейк Рунестад, Селга Менце и Морис Дюрюфле. Солисти са Георги Бойкин – орган, Иво Александров – виолончело, Орфей Петров – баритон, и Снежина Куманова – алт. На 14 декември маестрата гостува с своя симф

При пълна зала и без инциденти премина втората премиерна вечер на постановката „Оръжията и човекът“ в голямата зала на Народния театър, .

По време на почти двучасовия спектакъл публиката аплодира в продължение на няколко минутите артистите от най-голямата ни трупа. На поклона, освен целият актьорски излязоха режисьорът Джон Малкович и сценографът Пиер-Франсоа Лимбош. От залата се чуваха  викове „Браво!“. 

Малко след 21:00 ч., на изхода между колоните и пред стълбите на Народния театър имаше полицаи, които отклоняваха излизащите граждани от двата странични излаза. Площадът пред театъра беше празен.

Утре е третото премиерно представление по произведението на Бърнард Шоу.

„Празен град“ по пиесата на известния северномакедонски драматург Деян Дуковски ще има премиера в Yalta Art Room.

Първите представления са на 13 и 14 ноември, съобщават организаторите.

Режисьор на постановката е Ахмет Исмаил.

Деян Дуковски е едно от най-разпознаваемите имена в съвременната балканска драма, известен с пиесите си, които се занимават с личните и социални конфликти в постсоциалистическото общество. Неговият „Празен град“ е ярко отражение на търсенията на хората, останали „празни“ в свят, който все повече губи своя смисъл, посочват от екипа.

По думите им „Празен град“ е история за отчуждението, самотата и стремежа за смисъл, разказана със силни драматургични средства и уникално чувство за ирония. 

Спектакълът

Ние не само сме един от четиринадесетте български музея, които участват в изложбата. Националният археологически институт с музей - БАН (НАИМ-БАН) е основен организатор от българска страна, отбеляза той. 

„Договорът, който е подписан между Министерството на културата (МК), музея „Гети“ в Лос Анжелис и НАИМ-БАН е тристранен. На нас са ни възложени основните функции, както за организирането на изложбата, но и за общата организация и за логистиката на българска територия и координацията между всички български институции“, обясни той.

Както информирахме, четиринадесет музея от България с общо над 150 предмета ще участват в изложбата „Древна Тракия и античният свят. Съкровища от България, Румъния и Гърция“ в музея „Дж. Пол Гети“, Лос Анджелис, САЩ. Българските предмети представляват над 90% от всички експонати, включени в изложбата. Експозицията ще продължи от 3 ноември до 3 март 2025 г. 

Като организатор и координатор на българската експозиция в Лос Анджелис доц. Христо Попов отговори на въпросите за връзката с музея „Гети“, за подбора на експонатите в изложбата, приноса на НАИМ-БАН в нея и каква е техническата част по транспортирането и подготвянето на паметниците за изложбата.

ПЪТЯТ ДО МУЗЕЯ „ГЕТИ“

Спектакълът „Оръжията и човекът“ под режисурата на Джон Малкович е покрил всички направени разходи за продукцията. Приходите от продадените билети, включително за предстоящите до края на месец януари 2025 г. представления, са в размер на 277 830 лева, информират от Народния театър (НТ). 

По думите им интересът към пиесата е голям, което води до заключението, че публиката вече даде своя отговор дали „Оръжията и човекът“ има или няма място в репертоара на театъра.

„Настоящата система на финансиране на културните институти, от която НТ не прави изключение, въпреки статута си на национален театър, предполага, че приходите от спектакъла определят доколко той е успешен театрален продукт. В случая с „Оръжията и човекът“ отбелязахме рекорден темп

С три поредни спектакъла на „Mamma mia!" завършва тазгодишното издание на фестивала „Опера на върховете“. На 16-и, 17-и и 18-и август почитателите на мюзикъла ще имат възможността в подножието на Белоградчишките скали да се насладят на музиката на ABBA.

Това е едно от заглавията, което привлича много публика, каза директорът на Софийската опера и балет акад. Пламен Карталов, който е режисьор на спектакъла. Той е включен в програмата на фестивала за четвърти път и се радва на значителен успех. Общо повече от 135 представления са изиграни на мюзикъла от неговата премиера, уточни маестро Карталов. И допълни, че чрез фестивала за девета година Софийската опера и балет дава нов културен тласък на този прекрасен край на България.

През последните две седмици почитателите на оперното изкуство имаха възможността да се насладят на творчеството на Джак

Никол Кидман представи еротичната си драма "Babygirl" на кинофестивала във Венеция, споделяйки, че се чувства "изложена на показ и нервна", докато контролираната интимност на снимачната площадка се прожектира на големия екран пред световна публика, предаде Ройтерс. 

Кидман е заснела поредица от рисковани филми през кариерата си, включително "Широко затворени очи" на Стенли Кубрик, чиято премиера беше във Венеция преди 25 години.

Актрисата обаче сега сподели, че е силно разтревожена от реакцията на последния й филм.

В Babygirl Никол Кидман играе Роми, успешна изпълнителнка директорка в Ню Йорк, която излага на риск както кариерата, така и семейството си, впускайки се в страстна афера с млад, опортюнистичен стажант.

"Снимането на филма с тези хора тук беше деликатно, интимно и много, много дълбоко", каза Кидман, която седеше заедно с режисьорката Хал

32-годишната певица и актриса Селена Гомес заяви в интервю за "Венити феър", че не е в състояние да износи собствени деца, предаде Би Би Си. 

Гомес допълни, че откритието, че няма да може да има безопасна бременност, е нещо, за което е трябвало да "скърби“.

"Никога не съм го казвала, но за съжаление не мога да износя собствените си деца“, каза тя пред изданието.

"Имам много медицински проблеми, които биха застрашили живота ми и този на бебето. Това беше нещо, за което трябваше да скърбя известно време.“

Гомес и преди е била открита за диагнозата си лупус - нелечимо автоимунно заболяване, при което имунната система на организма става хиперактивна и атакува нормалната тъкан.

Симптомите могат да бъдат овладяни с помощта на медикаменти. През 2017 г. тя разкри, че е претърпяла трансплантация на бъбрек, свързана с лупуса.

<

Изложба „Щрихи от творчеството на Михайло Парашчук в България” ще бъде открита на 12 септември в Художествената галерия „Димитър Добрович“ в Сливен, съобщиха от културния институт. Неин автор е украинката Юлия Красовска, магистър по архитектура, а от 2016 г. е член на Дружеството на бургаските художници.

Проектът е посветен на украинския скулптор Михайло Парашчук, създател на фасади на сгради в столицата и други градове в страната. Той пристига в България през 1921 г. и остава тук до края на живота си през 1963 г.

В изложбата за първи път ще бъдат представени пред публиката 26 творения на майстора, съхранявани в Художествената галерия „Димитър Добрович“ – Сливен  от 1977 г. Регионалният исторически музей – Русе ще представи стилизирана каменната глава на орел.

В експозицията ще бъдат подредени маслени платна

„Колкото и нескромно да звучи, ролята ни наистина е водеща и това е още от самото начало през 2018 година, когато дойдоха за първи представители на фондация „Гети“, на музея „Гети“, за да споделят какви идеи имат. Дойдоха първо при нас като национален институт и музей, след като направихме контакта с Министерството на културата и всички неща започнаха стъпка по стъпка да се случват, след като намерихме обща цел и общо желание това да се случи“, обясни доц. Попов.

Като основен координатор и организатор за България, до голяма степен той определя кои от българските музеи да участват в тази експозиция. „Идеята беше двамата куратори доц. Маргарит Дамянов и Джефри Спиърс от музея „Гети“ да обиколят музеите в страната с цел да подберат експонати, които да се вписват в концепцията на проекта. След това провериха доколко те могат да пътуват, каква е възможността да участват в изложбата и от един по-широк кръг от паметници лека-полека го стеснихме до 180.

Той уточни, че като обем това не е най-голямата изложба, посветена на Древна Тракия, която е била правена от българска страна. „Но бих казал, че е една от най-важните“, отбеляза доцентът.

По думите му България има водеща роля по отношение на тракийското културно наследство, защото древните тракийски земи съвпадат с днешните български територии, но в същото време важни и големи части от Древна Тракия са на територията на днешни Турция, Гърция, Румъния.

„И е много хубаво, че в този проект, в който 90% от експонатите са от български музеи, все пак участват важни институции и музеи от съседни страни“, каза директорът на НАИМ-БАН и допълни, че в експозицията ще се включат и големи световни музеи, до които са стигали паметници на древната тракийска култура, каквито са Лувърът, музея в Берлин, музея „Метрополитън“ в Ню Йорк. 

ЕКСПОНАТИТЕ ОТ НАИМ-БАН

Доц. Попов казва, че не знае точната бройка на експонатите, с които НАИМ-БАН участва в изложбата. „Мисля че са повече от 50“, отбелязва той.

„Ние започваме разказа от по-ранни времена, от времената на бронзовата епоха, когато се формира тракийския етнос. Първият от основните паметници, с които НАИМ-БАН участва, е Вълчитрънското съкровище“, разказва той. Доц. Попов уточнява, че това е най-голямото златно съкровище от  бронзовата епоха в Европа. А и понастоящем най-голямото златно съкровище в България.

Освен това участват някои важни експонати, свързани с късната бронзова епоха – въоръженията от тези времена – мечове, рапири. От самата тракийска епоха участваме с важни експонати от знаковия некропол при Дуванлии край Пловдив, с прекрасния златен нагръдник от Мезек, от гробницата също открита през 30-те години на миналия век. Участваме с една прекрасна бронзова хидрия от некропола на античната Месамбрия, както и с един експонат, който беше много сериозно логистично предизвикателство за целия екип и пътува за първи път в чужбина. Това е каменната стела на Дейнес, която е от некропола на Аполония, разказва директорът на НАИМ-БАН.

По думите му стелата на Дейнес заедно с металната рамка с опаковката тежи над 700 кг и самата тя е много обемна. „Можете да си представите какво логистично предизвикателство е да бъде транспортирана, укрепена и това все пак да се случи в едни сигурни и добри условия – максимално щадящи паметника“, казва доц. Попов.

Сред експонатите, които НАИМ-БАН изпраща в Лос Анджелис, е и надписът от Севтополис – един от основните писмени паметници, свързани с класическа елинистическа Тракия, сребърната амфора с позлата от Кукова могила и сребърният накит от Букьовци, познат и участвал в много изложби до този момент. Един от най-красивите накити от тракийската древност, който познаваме и понастоящем.

По думите на директора на НАИМ-БАН един от основните и водещи паметници, които дават линията на разказа, е безспорно бронзовата глава на Севт Трети от Голямата Косматка край Казанлък. „Това е един от най-красивите, да не кажа най-красивият паметник, който се съхранява в Националния археологически музей – шедьовър от наистина световно ниво, с който всеки един световен музей може да се гордее“, каза доц. Попов. Той отбеляза, че в музея „Гети“ ще бъде показан и комплектът от гробните дарове, които са открити вътре в самата гробница Голямата Косматка. Те са експонати на музея в Казанлък, уточни той.

Доц. Попов посочва още, че в експозицията може да бъдат видени съкровището с позлата от Галиче и два паметника, вече свързани с римската епоха и времената, когато Тракия се превръща в Римска провинция – една голяма каменна стела на тракийския конник и една от най-красивите находки на колесници от Римската епоха. Това е находката от село Шишковци край Кюстендил, отбелязва той.

Според него е хубаво, че изложбата се вписва в една линия от поредица от изложби, която „Гети“ организира през последните няколко години и намира идеята за доста сполучлива.

ПОДБОРЪТ

Със сигурност подборът е комплексен. Предварително ни беше казано колко трябва да бъде пространството в музея „Гети“, витрините, които се предвижда да бъдат поставени за тази изложба, потенциално какъв брой експонати и колко теми могат да бъдат представени в едно такова пространство, разказва доц. Христо Попов.

След това е направен предварителен списък, от който се избира първо доколко е важен конкретният паметник за разказа на самата изложба, доколко важна информация за историята на древна Тракия може да онагледи за посетителите.

„Разбира се, не толкова водещо е дали един предмет е от злато или от сребро и каква е неговата застрахователна стойност, а по-скоро каква е неговата културно-историческа стойност и доколко информацията, която той носи, е важна, за да бъде вписана в общия разказ на изложбата“, уточнява доц. Попов.

Оттам насетне вече трябва да се прецени състоянието на паметниците, има ли някаква пречка те да пътуват. Ако има – каква и може ли да бъде преодоляна, обяснява той и отбелязва, че някои от паметниците са реставрирани с помощта и финансирането на „Гети“ през последните две години и половина. „И тяхното състояние значително беше подобрено“, казва още той.

След като се уточнява списъкът с избраните паметници, се започва работа с музеите, в чиито фондове са те, за намиране на съгласие техните експонати да участват в изложбата.

„Разбира се, че имаше и такива, които за съжаление бихме искали да участват, но по една или друга причина не можаха. Например Боровското съкровище, което е много важно, понастоящем участва в друга голяма изложба в музей в Чикаго, така че то не можа да бъде представено в изложбата“, казва той. И посочва, че около 80% от предварително избраните експонати все пак ще бъдат показани в Лос Анджелис.

ПЪТЯТ ДО ЛОС АНДЖЕЛИС

По думите на директора на НАИМ-БАН въпросът за сигурността, който е и голяма част от застраховката, винаги е бил водещ при работата по изложбата. Все пак чисто от логистична гледна точка правенето на тази изложба  е сериозно предизвикателство. Както и необходимостта едни много важни за българското културно историческо наследство експонати да бъдат транспортирани при добри условия, максимално щадящи експонатите, буквално до другия край на света, обяснява доц. Попов.

Има и технологични въпроси с транспорт, с опаковка, с консервация и реставрация, с укрепване, с условия на пътуване. Те са важна част от процеса, в който участват десетки, да не кажа стотици хора, допълва той.

НА ФИНАЛНАТА ПРАВА

„Седем години работим по тази изложба. Минахме през КОВИД-19, минахме през забавяния по различни причини. В крайна сметка бяха намерени верните решения и изложбата, живот и здраве, вече е на път да се случи“, отбелязва доц. Христо Попов.

От десет дни експонатите вече са в Лос Анджелис, чуваме се редовно с нашите работни екипи, които са там. Заедно с колегите от музея „Гети“ работят по създаването на самата експозиция, тъй като това също е тежък технологичен процес, който изисква време и умения, подходящи условия. Знам, че самите колеги от музея „Гети“ за последните няколко месеца работят основно за това - витрини, дизайн, важни елементи от една модерна съвременна експозиция, отбелязва доцентът.

„Чакаме всеки момент да дойде каталогът, в който основният принос, 70-80% от текстовете, принадлежат на водещи български учени“, казва директорът на НАИМ-БАН.

Доц. Христо Попов има магистърска степен по история, специализации по стара история, палеобалканистика, тракология и археология от СУ „Св. Климент Охридски“. Бил е стипендиант на Австрийската програма за академичен обмен през 1999 г., на фондациите „Херти“ и „Александър фон Хумболт“ (стипендия за млади учени „Роман Херцог“). От декември 2018 г. е директор на НАИМ при БАН. Специалист е по селищна археология и археология на минното дело и използването на минерални ресурси през различни исторически периоди. Бил е научен ръководител на проучванията на различни археологически обекти. През 2016 г. доц. Попов е избран за член-кореспондент на Немския археологически институт.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Мая Бежанска и Димитър Баненкин са гост-актьори в спектакъла „Тримата мускетари“ в Драматично-куклен театър „Васил Друмев“
Премиерата на спектакъла „Тримата мускетари“ ще се състои на 24 ноември в Драматично-куклен театър (ДКТ)„Васил Друмев“, обяви директорът на шуменския театър ...
Изложба представя непоказвани досега творби на над 15 български художници от 20-и век
Изложба в галерия „Ракурси“ представя непоказвани досега творби на над 15 български художници, творили през 20-и век, съобщават организаторите. Експозицията ще може да ...
Коледната благотворителна кампания "Елхите на таланта" на фондация “Стоян Камбарев” ще се състои за шеста поредна година
Коледната благотворителна кампания "Елхите на таланта" на фондация “Стоян Камбарев” ще се състои за шеста поредна година, съобщиха от екипа й. Тази година близо 50 веч ...
Бет Харт идва отново в България през лятото на 2025 година
Бет Харт, наричана „музикалното чудо Бет”, „преродената Джанис Джоплин” и „огнената кралица на блус и рок музиката“, идва отново в България на 2 ...
„Б.Т.Р.“ към публиката: Много е важно това, което ни давате, така ще продължим още 30 години
Много е важно това, което ни давате, защото така ще продължим още поне трийсетина години, каза Атанас Пенев на публиката в зала 1 на НДК. На 20 ноември бе първият от двата концерт ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Портрет на Артюр Рембо, нарисуван от Пол Верлен, ще бъде продаден на търг
Портрет на поета Артюр Рембо, нарисуван от неговия любовник Пол Верлен на неизвестна дата, ще бъде продаден на търг в Париж на 2 декември, предаде АФП. Първоначалната оценка на тв ...
В Кюстендилският театър ще представят пиеса, която не е поставяна в България
Сатиричната комедия „Астория“ от Юра Зойфер, ще гостува в Общински драматичен театър Кюстендил, съобщават трупата. Пиесата се поставя за първи път в България и разглежд ...
Виена отново е в ритъма на валса
Карнавалната традиция във Виена и до днес е жива. Всяка година в австрийската столица се провеждат повече от 450 бала, съобщи община Виена. Началото на балния сезон беше както вин ...
Мая Бежанска и Димитър Баненкин са гост-актьори в спектакъла „Тримата мускетари“ в Драматично-куклен театър „Васил Друмев“
Премиерата на спектакъла „Тримата мускетари“ ще се състои на 24 ноември в Драматично-куклен театър (ДКТ)„Васил Друмев“, обяви директорът на шуменския театър ...
Йордан Камджалов: Коледният ни концерт е поклон към будители, формирали облика на културата и музиката на XX век
В нашия коледен концерт на 19 декември ще звучи българският авангард на 20-и век, само от композитори, които честваме тази година. Това каза маестро Йордан Камджалов по повод осмот ...
Тикер в 23:00 ч.
Портрет на поета Артюр Рембо, нарисуван от неговия любовник Пол Верлен на неизве ...
Начало Под прожектора
5912
Под прожектора

Бронзовата глава на Севт Трети и Вълчитрънското съкровище са сред експонатите, с които НАИМ-БАН участва в изложбата в музея „Гети“

Вълчитрънското съкровище, каменната стела на Дейнес и бронзовата глава на Севт Трети са сред експонатите, с които Националният археологически институт с музей - БАН (НАИМ-БАН) ще участва в изложбата „Древна Тракия и античният свят. Съкровища от България, Румъния и Гърция“ в „Дж.Ние не само сме един от четиринадесетте български музея, които участват в изложбата.

| 18 Октомври 2024, 17:26 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Бронзовата глава на Севт Трети и Вълчитрънското съкровище са сред експонатите, с които НАИМ-БАН участва в изложбата в музея „Гети“
Бронзовата глава на Севт Трети и Вълчитрънското съкровище са сред експонатите, с които НАИМ-БАН участва в изложбата в музея „Гети“
Снимка © БТА

Вълчитрънското съкровище, каменната стела на Дейнес и бронзовата глава на Севт Трети са сред експонатите, с които Националният археологически институт с музей - БАН (НАИМ-БАН) ще участва в изложбата „Древна Тракия и античният свят. Съкровища от България, Румъния и Гърция“ в „Дж. Пол Гети“, Лос Анджелис, САЩ. Това каза директорът на институцията доц. д-р Христо Попов. 

Ние не само сме един от четиринадесетте български музея, които участват в изложбата. Националният археологически институт с музей - БАН (НАИМ-БАН) е основен организатор от българска страна, отбеляза той. 

Дигитални колажи, конструирани от авторски фотографии на архитектурни обекти, са част от изложбата „Постройки и пейзажи“.

Експозицията е на Сибила Керелезова и ще бъде представена от 19 септември до 4 октомври в столичната галерия Depoo.

„Постройки и пейзажи“ е серия от дигитални колажи, конструирани от авторски фотографии на архитектурни обекти, в които градът е преустроен в декор на цветен следобеден сън. Елементите на еклектичната градска среда в София се обединяват във физически неосъществими постройки и сцени, които стоят на границата на действителността“, разказват от екипа.

Сибила Керелезова е родена през 1997 в гр. Кърджали. Тя е графичен дизайнер и художник, живее и работи в София. През 2020 г. завършва специалност „Инженерен дизайн“ в Технически университет - София, а през 2022 г. - магистърска степен в НХ

Певецът, пианист, тромпетист и композитор Боби Вълчев подари на хиляди пловдивчани и гости на града джаз концерт в Античния театър, който премина под светлината на общо 17 000 свещи. Публиката наброяваше няколко хиляди души, а Вълчев и музикантите от Биг Бенд - Пловдив изпълниха за тях световноизвестни джаз произведения на Франк Синатра, Майкъл Бубле, Луис Армстронг и много други. 

Концертът беше открит с песента "Cry me a river" и продължи с други познати джаз класики като "Sway" и "Fly me to the moon". Към някои от песните Боби Вълчев добави авторски акцент, като засвири на тромпет заедно с Биг Бенд - Пловдив. Комбинацията от джаз музика и инсталацията от хиляди свещи превърна вечерта във визуален спектакъл.

Според организаторите на събитието идеята за изявата на свещи се ражда в Дубай, като подобни концерти с толкова голям брой свещи са рядкост. Към м

Най-голямото богатство за един диригент е, когато успее да мотивира музикантите да дадат всичко възможно от себе си. Това казва диригентката Донка Митева. В последните над 20 години тя работи в Германия, а от 2011 г. е художествен ръководител и диригент на „Колегиум музикум“ (Берлин), който се състои от над 450 певци и инструменталисти. 

За първи път, откакто е напуснала страната, тя работи с български колеги – на 8 октомври дирижира Националния филхармоничен хор в зала „България“. Програмата включва творби от Хулио Домингес, Ула Йейло, Джон Огъст Паминтуан, Арво Пярт, Джейк Рунестад, Селга Менце и Морис Дюрюфле. Солисти са Георги Бойкин – орган, Иво Александров – виолончело, Орфей Петров – баритон, и Снежина Куманова – алт. На 14 декември маестрата гостува с своя симф

При пълна зала и без инциденти премина втората премиерна вечер на постановката „Оръжията и човекът“ в голямата зала на Народния театър, .

По време на почти двучасовия спектакъл публиката аплодира в продължение на няколко минутите артистите от най-голямата ни трупа. На поклона, освен целият актьорски излязоха режисьорът Джон Малкович и сценографът Пиер-Франсоа Лимбош. От залата се чуваха  викове „Браво!“. 

Малко след 21:00 ч., на изхода между колоните и пред стълбите на Народния театър имаше полицаи, които отклоняваха излизащите граждани от двата странични излаза. Площадът пред театъра беше празен.

Утре е третото премиерно представление по произведението на Бърнард Шоу.

„Празен град“ по пиесата на известния северномакедонски драматург Деян Дуковски ще има премиера в Yalta Art Room.

Първите представления са на 13 и 14 ноември, съобщават организаторите.

Режисьор на постановката е Ахмет Исмаил.

Деян Дуковски е едно от най-разпознаваемите имена в съвременната балканска драма, известен с пиесите си, които се занимават с личните и социални конфликти в постсоциалистическото общество. Неговият „Празен град“ е ярко отражение на търсенията на хората, останали „празни“ в свят, който все повече губи своя смисъл, посочват от екипа.

По думите им „Празен град“ е история за отчуждението, самотата и стремежа за смисъл, разказана със силни драматургични средства и уникално чувство за ирония. 

Спектакълът

„Договорът, който е подписан между Министерството на културата (МК), музея „Гети“ в Лос Анжелис и НАИМ-БАН е тристранен. На нас са ни възложени основните функции, както за организирането на изложбата, но и за общата организация и за логистиката на българска територия и координацията между всички български институции“, обясни той.

Както информирахме, четиринадесет музея от България с общо над 150 предмета ще участват в изложбата „Древна Тракия и античният свят. Съкровища от България, Румъния и Гърция“ в музея „Дж. Пол Гети“, Лос Анджелис, САЩ. Българските предмети представляват над 90% от всички експонати, включени в изложбата. Експозицията ще продължи от 3 ноември до 3 март 2025 г. 

Спектакълът „Оръжията и човекът“ под режисурата на Джон Малкович е покрил всички направени разходи за продукцията. Приходите от продадените билети, включително за предстоящите до края на месец януари 2025 г. представления, са в размер на 277 830 лева, информират от Народния театър (НТ). 

По думите им интересът към пиесата е голям, което води до заключението, че публиката вече даде своя отговор дали „Оръжията и човекът“ има или няма място в репертоара на театъра.

„Настоящата система на финансиране на културните институти, от която НТ не прави изключение, въпреки статута си на национален театър, предполага, че приходите от спектакъла определят доколко той е успешен театрален продукт. В случая с „Оръжията и човекът“ отбелязахме рекорден темп

С три поредни спектакъла на „Mamma mia!" завършва тазгодишното издание на фестивала „Опера на върховете“. На 16-и, 17-и и 18-и август почитателите на мюзикъла ще имат възможността в подножието на Белоградчишките скали да се насладят на музиката на ABBA.

Това е едно от заглавията, което привлича много публика, каза директорът на Софийската опера и балет акад. Пламен Карталов, който е режисьор на спектакъла. Той е включен в програмата на фестивала за четвърти път и се радва на значителен успех. Общо повече от 135 представления са изиграни на мюзикъла от неговата премиера, уточни маестро Карталов. И допълни, че чрез фестивала за девета година Софийската опера и балет дава нов културен тласък на този прекрасен край на България.

През последните две седмици почитателите на оперното изкуство имаха възможността да се насладят на творчеството на Джак

Никол Кидман представи еротичната си драма "Babygirl" на кинофестивала във Венеция, споделяйки, че се чувства "изложена на показ и нервна", докато контролираната интимност на снимачната площадка се прожектира на големия екран пред световна публика, предаде Ройтерс. 

Кидман е заснела поредица от рисковани филми през кариерата си, включително "Широко затворени очи" на Стенли Кубрик, чиято премиера беше във Венеция преди 25 години.

Актрисата обаче сега сподели, че е силно разтревожена от реакцията на последния й филм.

В Babygirl Никол Кидман играе Роми, успешна изпълнителнка директорка в Ню Йорк, която излага на риск както кариерата, така и семейството си, впускайки се в страстна афера с млад, опортюнистичен стажант.

"Снимането на филма с тези хора тук беше деликатно, интимно и много, много дълбоко", каза Кидман, която седеше заедно с режисьорката Хал

32-годишната певица и актриса Селена Гомес заяви в интервю за "Венити феър", че не е в състояние да износи собствени деца, предаде Би Би Си. 

Гомес допълни, че откритието, че няма да може да има безопасна бременност, е нещо, за което е трябвало да "скърби“.

"Никога не съм го казвала, но за съжаление не мога да износя собствените си деца“, каза тя пред изданието.

"Имам много медицински проблеми, които биха застрашили живота ми и този на бебето. Това беше нещо, за което трябваше да скърбя известно време.“

Гомес и преди е била открита за диагнозата си лупус - нелечимо автоимунно заболяване, при което имунната система на организма става хиперактивна и атакува нормалната тъкан.

Симптомите могат да бъдат овладяни с помощта на медикаменти. През 2017 г. тя разкри, че е претърпяла трансплантация на бъбрек, свързана с лупуса.

<

Изложба „Щрихи от творчеството на Михайло Парашчук в България” ще бъде открита на 12 септември в Художествената галерия „Димитър Добрович“ в Сливен, съобщиха от културния институт. Неин автор е украинката Юлия Красовска, магистър по архитектура, а от 2016 г. е член на Дружеството на бургаските художници.

Проектът е посветен на украинския скулптор Михайло Парашчук, създател на фасади на сгради в столицата и други градове в страната. Той пристига в България през 1921 г. и остава тук до края на живота си през 1963 г.

В изложбата за първи път ще бъдат представени пред публиката 26 творения на майстора, съхранявани в Художествената галерия „Димитър Добрович“ – Сливен  от 1977 г. Регионалният исторически музей – Русе ще представи стилизирана каменната глава на орел.

В експозицията ще бъдат подредени маслени платна

Като организатор и координатор на българската експозиция в Лос Анджелис доц. Христо Попов отговори на въпросите за връзката с музея „Гети“, за подбора на експонатите в изложбата, приноса на НАИМ-БАН в нея и каква е техническата част по транспортирането и подготвянето на паметниците за изложбата.

ПЪТЯТ ДО МУЗЕЯ „ГЕТИ“

„Колкото и нескромно да звучи, ролята ни наистина е водеща и това е още от самото начало през 2018 година, когато дойдоха за първи представители на фондация „Гети“, на музея „Гети“, за да споделят какви идеи имат. Дойдоха първо при нас като национален институт и музей, след като направихме контакта с Министерството на културата и всички неща започнаха стъпка по стъпка да се случват, след като намерихме обща цел и общо желание това да се случи“, обясни доц. Попов.

Като основен координатор и организатор за България, до голяма степен той определя кои от българските музеи да участват в тази експозиция. „Идеята беше двамата куратори доц. Маргарит Дамянов и Джефри Спиърс от музея „Гети“ да обиколят музеите в страната с цел да подберат експонати, които да се вписват в концепцията на проекта. След това провериха доколко те могат да пътуват, каква е възможността да участват в изложбата и от един по-широк кръг от паметници лека-полека го стеснихме до 180.

Той уточни, че като обем това не е най-голямата изложба, посветена на Древна Тракия, която е била правена от българска страна. „Но бих казал, че е една от най-важните“, отбеляза доцентът.

По думите му България има водеща роля по отношение на тракийското културно наследство, защото древните тракийски земи съвпадат с днешните български територии, но в същото време важни и големи части от Древна Тракия са на територията на днешни Турция, Гърция, Румъния.

„И е много хубаво, че в този проект, в който 90% от експонатите са от български музеи, все пак участват важни институции и музеи от съседни страни“, каза директорът на НАИМ-БАН и допълни, че в експозицията ще се включат и големи световни музеи, до които са стигали паметници на древната тракийска култура, каквито са Лувърът, музея в Берлин, музея „Метрополитън“ в Ню Йорк. 

ЕКСПОНАТИТЕ ОТ НАИМ-БАН

Доц. Попов казва, че не знае точната бройка на експонатите, с които НАИМ-БАН участва в изложбата. „Мисля че са повече от 50“, отбелязва той.

„Ние започваме разказа от по-ранни времена, от времената на бронзовата епоха, когато се формира тракийския етнос. Първият от основните паметници, с които НАИМ-БАН участва, е Вълчитрънското съкровище“, разказва той. Доц. Попов уточнява, че това е най-голямото златно съкровище от  бронзовата епоха в Европа. А и понастоящем най-голямото златно съкровище в България.

Освен това участват някои важни експонати, свързани с късната бронзова епоха – въоръженията от тези времена – мечове, рапири. От самата тракийска епоха участваме с важни експонати от знаковия некропол при Дуванлии край Пловдив, с прекрасния златен нагръдник от Мезек, от гробницата също открита през 30-те години на миналия век. Участваме с една прекрасна бронзова хидрия от некропола на античната Месамбрия, както и с един експонат, който беше много сериозно логистично предизвикателство за целия екип и пътува за първи път в чужбина. Това е каменната стела на Дейнес, която е от некропола на Аполония, разказва директорът на НАИМ-БАН.

По думите му стелата на Дейнес заедно с металната рамка с опаковката тежи над 700 кг и самата тя е много обемна. „Можете да си представите какво логистично предизвикателство е да бъде транспортирана, укрепена и това все пак да се случи в едни сигурни и добри условия – максимално щадящи паметника“, казва доц. Попов.

Сред експонатите, които НАИМ-БАН изпраща в Лос Анджелис, е и надписът от Севтополис – един от основните писмени паметници, свързани с класическа елинистическа Тракия, сребърната амфора с позлата от Кукова могила и сребърният накит от Букьовци, познат и участвал в много изложби до този момент. Един от най-красивите накити от тракийската древност, който познаваме и понастоящем.

По думите на директора на НАИМ-БАН един от основните и водещи паметници, които дават линията на разказа, е безспорно бронзовата глава на Севт Трети от Голямата Косматка край Казанлък. „Това е един от най-красивите, да не кажа най-красивият паметник, който се съхранява в Националния археологически музей – шедьовър от наистина световно ниво, с който всеки един световен музей може да се гордее“, каза доц. Попов. Той отбеляза, че в музея „Гети“ ще бъде показан и комплектът от гробните дарове, които са открити вътре в самата гробница Голямата Косматка. Те са експонати на музея в Казанлък, уточни той.

Доц. Попов посочва още, че в експозицията може да бъдат видени съкровището с позлата от Галиче и два паметника, вече свързани с римската епоха и времената, когато Тракия се превръща в Римска провинция – една голяма каменна стела на тракийския конник и една от най-красивите находки на колесници от Римската епоха. Това е находката от село Шишковци край Кюстендил, отбелязва той.

Според него е хубаво, че изложбата се вписва в една линия от поредица от изложби, която „Гети“ организира през последните няколко години и намира идеята за доста сполучлива.

ПОДБОРЪТ

Със сигурност подборът е комплексен. Предварително ни беше казано колко трябва да бъде пространството в музея „Гети“, витрините, които се предвижда да бъдат поставени за тази изложба, потенциално какъв брой експонати и колко теми могат да бъдат представени в едно такова пространство, разказва доц. Христо Попов.

След това е направен предварителен списък, от който се избира първо доколко е важен конкретният паметник за разказа на самата изложба, доколко важна информация за историята на древна Тракия може да онагледи за посетителите.

„Разбира се, не толкова водещо е дали един предмет е от злато или от сребро и каква е неговата застрахователна стойност, а по-скоро каква е неговата културно-историческа стойност и доколко информацията, която той носи, е важна, за да бъде вписана в общия разказ на изложбата“, уточнява доц. Попов.

Оттам насетне вече трябва да се прецени състоянието на паметниците, има ли някаква пречка те да пътуват. Ако има – каква и може ли да бъде преодоляна, обяснява той и отбелязва, че някои от паметниците са реставрирани с помощта и финансирането на „Гети“ през последните две години и половина. „И тяхното състояние значително беше подобрено“, казва още той.

След като се уточнява списъкът с избраните паметници, се започва работа с музеите, в чиито фондове са те, за намиране на съгласие техните експонати да участват в изложбата.

„Разбира се, че имаше и такива, които за съжаление бихме искали да участват, но по една или друга причина не можаха. Например Боровското съкровище, което е много важно, понастоящем участва в друга голяма изложба в музей в Чикаго, така че то не можа да бъде представено в изложбата“, казва той. И посочва, че около 80% от предварително избраните експонати все пак ще бъдат показани в Лос Анджелис.

ПЪТЯТ ДО ЛОС АНДЖЕЛИС

По думите на директора на НАИМ-БАН въпросът за сигурността, който е и голяма част от застраховката, винаги е бил водещ при работата по изложбата. Все пак чисто от логистична гледна точка правенето на тази изложба  е сериозно предизвикателство. Както и необходимостта едни много важни за българското културно историческо наследство експонати да бъдат транспортирани при добри условия, максимално щадящи експонатите, буквално до другия край на света, обяснява доц. Попов.

Има и технологични въпроси с транспорт, с опаковка, с консервация и реставрация, с укрепване, с условия на пътуване. Те са важна част от процеса, в който участват десетки, да не кажа стотици хора, допълва той.

НА ФИНАЛНАТА ПРАВА

„Седем години работим по тази изложба. Минахме през КОВИД-19, минахме през забавяния по различни причини. В крайна сметка бяха намерени верните решения и изложбата, живот и здраве, вече е на път да се случи“, отбелязва доц. Христо Попов.

От десет дни експонатите вече са в Лос Анджелис, чуваме се редовно с нашите работни екипи, които са там. Заедно с колегите от музея „Гети“ работят по създаването на самата експозиция, тъй като това също е тежък технологичен процес, който изисква време и умения, подходящи условия. Знам, че самите колеги от музея „Гети“ за последните няколко месеца работят основно за това - витрини, дизайн, важни елементи от една модерна съвременна експозиция, отбелязва доцентът.

„Чакаме всеки момент да дойде каталогът, в който основният принос, 70-80% от текстовете, принадлежат на водещи български учени“, казва директорът на НАИМ-БАН.

Доц. Христо Попов има магистърска степен по история, специализации по стара история, палеобалканистика, тракология и археология от СУ „Св. Климент Охридски“. Бил е стипендиант на Австрийската програма за академичен обмен през 1999 г., на фондациите „Херти“ и „Александър фон Хумболт“ (стипендия за млади учени „Роман Херцог“). От декември 2018 г. е директор на НАИМ при БАН. Специалист е по селищна археология и археология на минното дело и използването на минерални ресурси през различни исторически периоди. Бил е научен ръководител на проучванията на различни археологически обекти. През 2016 г. доц. Попов е избран за член-кореспондент на Немския археологически институт.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Мая Бежанска и Димитър Баненкин са гост-актьори в спектакъла „Тримата мускетари“ в Драматично-куклен театър „Васил Друмев“
Изложба представя непоказвани досега творби на над 15 български художници от 20-и век
Коледната благотворителна кампания "Елхите на таланта" на фондация “Стоян Камбарев” ще се състои за шеста поредна година
Бет Харт идва отново в България през лятото на 2025 година
„Б.Т.Р.“ към публиката: Много е важно това, което ни давате, така ще продължим още 30 години
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Портрет на Артюр Рембо, нарисуван от Пол Верлен, ще бъде продаден на търг
Цветни аспекти
В Кюстендилският театър ще представят пиеса, която не е поставяна в България
Калейдоскоп
Виена отново е в ритъма на валса
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.